پوشش خبری مقاله "مصرف چای خالص ایرانی و رابطه اش با اشتغال" در هفته نامه بازارکار
۲۴ فروردین ۱۳۹۵ ۰۱:۰۵:۲۶ ب.ظ
حفظ اشتغال چایکاران در گرو حمایت از تولیدکنندگان داخلی
روزگــــــاری چای داخلی یکی ازپردرآمدترین محصــولاتی بود که چایکاران شمال کشور با آن زندگیشان را تأمین میکردند و شاهد اشتغالزایی بسیاری در این بخش بودیم، اما طی سالهای گذشته وضعیت بهگونهای شد که بسیاری از باغات چای یا به حال خود رها شدند و یا تغییر کاربری داده و در آنها ویلا ساختهشده است.
این موضوع در شرایطی است که بر اساس اعلام رئیس سازمان چای، نیاز کشور به چای خشک سالانه 110 هزار تن است که حدود 14 هزار تن آن ( معادل 13 درصد) در داخل تولید میشود؛ آنهم در شرایطی که در سالهای گذشته 65 درصد نیاز مصرفی کشور را در داخل تولید میکردیم.
از طرفی نیک میدانیم که بخشنامهها و دستورالعملهایی در مقاطع زمانی متعدد در حمایت از تولید داخلی با مقوله اولویت در خرید محصولات تولیدکنندگان داخلی صادر گردیده است، ولی در اغلب موارد باوجود همزمان کالاهای داخلی و خارجی متولیان خرید سازمانها اقدام به خرید کالای مشابه خارجی مینمایند که این امر باعث کندی حرکت چرخهای کارخانههای تولید داخلی میگردد.
نکته جالبتوجه اینجاست که این موضوع در مورد برخی از محصولات باکیفیت منحصربهفرد داخلی ازجمله چای اصیل ایرانی نیز بهطور ناخواسته در سالیان متمادی گذشته اتفاق افتاده است و همچنان ادامه دارد، چراکه با جود کیفیت بالا و مفید بودن چای اصیل و خالص ایرانی و قیمت مناسبتر، در مقایسه با مشابه خارجی و حتی داخلی (ترکیبشده با مواد شیمیایی و زیانآور آن)، اغلب ادارات و سازمانهای دولتی و حتی خصوصی تمایل چندانی به خرید چای خالص ایرانی نشان نمیدهند و از انواع زیانهایی که در کوتاهمدت و درازمدت بر سلامتی کارمندان و خانوادههای آنان میگذارد و درنهایت کاهش سطح سلامتی جامعه را به همراه خواهد داشت، به طرز آگاهانه و یا ناآگاهانه غفلت میورزند و وضعیت بهگونهای شده که طبق گفته رئیس سازمان چای، خارجیها چای ارگانیک ایرانی را مینوشند و ایرانیان چایی اسانس دار خارجی را !
امید است چای خالص ایرانی با خواص طبیعی و دارویی فراوان بدون هرگونه افزودنی شیمیایی در آینده نهچندان دور جایگزین مناسب چایهای ترکیبشده با مواد شیمیایی معطر و بعضاً زیانآور در ادارههــــا و شرکتهای داخل کشور گردد و با تشویق و ترغیب چایکاران زحمتکش، نهتنها رونق اقتصادی خانوادههای تولیدکنندگان داخلی را شاهد باشیم بلکه درصد پوشش بازار تولید داخلی در عرصه نوشیدنی خالص ایرانی که قطعاً سطح سلامتی افراد را ارتقا میدهد، افزایش یابد و با این حرکت منطقی مصرفکنندگان چای سالم دیردم و خوشطعم ایرانی، نشاط و طراوت نوشیدن را بیشازپیش در وجودمان احساس کنیم.
امین بلند همت، هفته نامه بازارکار، شماره 993 سه شنبه 24 فروردین 1395 مشاهده متن خبر در سایت بازارکار
حامیان چای ایرانی و یا هر کالا و محصول دیگر ایرانی، عاشقان حقیقی وطن و فرزندان دلسوز کهن سرزمین ایران هستند.
نام برخی از شرکت ها و ارگان های دولتی و خصوصی که در جهت حمایت از کشاورز ایرانی، چای خالص ایرانی را جایگزین کرده اند:
بانک سرمایه، با سپاس و قدر دانی از جناب آقای کرمی، مدیریت محترم واحد تدارکات بانک سرمایه مرکزی واقع در خیابان سپهبد قرنی تهران
سازمان هلال احمر، با سپاس و قدر دانی از جناب آقای مجیری، مدیریت محترم واحد تدارکات سازمان هلال جوانان احمر واقع در خیابان ولیعصر تهران
شبکه مستند صدا و سیما، با سپاس و قدر دانی از جناب آقای قره گوزلو، مدیریت محترم واحد تدارکات شبکه مستند صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
بنیاد سعدی، با سپاس و قدر دانی ازسرکار خانم سالمی، مدیریت محترم واحد تدارکات بنیاد سعدی که به عنوان سوغات ایرانی برای دانشجویان زبان شیرین پارسی خارجی تهیه فرمودند.
شرکت تجهیزات پزشکی آوان طب خوزستان، با سپاس و قدر دانی از جناب آقای ورشوساز، مدیریت محترم شرکت آوان طب جنوب واقع در شهر زیبای دزفول خوزستان
شرکت صحت، با سپاس و قدر دانی از سرکار خانم سراجی، مدیریت محترم واحد تدارکات شرکت صحت تهران
شرکت رامپکو، با سپاس و قدر دانی از جناب آقای تفته، مدیریت محترم واحد تدارکات شرکت رامکو تهران